"Mistähän mä kirjottelisin tänään?" kysyin äsken itseltäni. Sitten minä kirjotin kirjoituksen otsikon ja aloin kirjottamaan. Mitähän tästäkin tulee...

Okei, me kaikki ollaan erilaisia. Meillä on eriväriset silmät, erilaiset hiukset, erilaiset kasvot, erilaiset varpaankynnet. Meillä on erilaisia uskontoja, erilaisia mielipiteitä. Se on täysin selvä asia.

Mä vastustan kaikenlaista rasismia koko sydämeni pohjasta, ennen kaikkea värisortoa. On tosi törkeetä, että ihmisiä syrjitään ihonvärin perusteella. Miettikää nyt, ihmiset, miettikää. Ihonväri. Ratkaiseeko se mitään? Mulla tekee mieli ruveta kiroilemaan.

"Homo", haukutaan kun tekee jotain väärin. Ei sitä ehkä aattele, mutta sekin on rasismia. Itekki vähän mielessäni pyörittelen silmiä, en nää mitään viisautta tällaisessa nainen + nainen - ja mies + mies - jutuissa, koska meidän on luotu niin, että me ollaan nainen + mies, siihen tyyliin. Mutta annetaan kaikkien olla semmosia kun ollaan. Eihän toisten homous ole teidän eikä minun asia.

Ja sitten asiaa, mikä on itse asiassa mulle kaikkein semmonen juttu, mikä pistää miettimään, koska se näkyy hyvin paljolti mun elämässä. Erilaisuus ihan käytännössä. Erilaiset mielipiteet ja ulkonäkö. No, mielipiteet saa oikeestaan ilmasta meillä päin melko vapaasti siitä kovin paljon ressiä repimättä. Mua nyt pidetään, ihan totta, muutenkin outona. "Se Noora on ihan outo", sanotaan. Ei sillä, että se mua haittais. Olen outo ihan mielelläni.

Okei, sitten se ulkonäkö. Nykyäänhän tehää tosi paljon tyylilajitelmia. Punk, rock, hoppari, hippi, gootti... Ite en oo niihin tutustunu. Mua ei kiinnosta. Mutta mua ärsyttää. Ärsyttää, kun ihmisiä lajitellaan. Kun koulussa puhuttiin yks päivä tyylilajeista, mun kommentti oli: "Mun tyyli on varmaan sitten semmonen nynnytyyli", ja se on ihan totta. Mä käytän leveälahkeisia farkkuja ja välillä taas löysiä collegehousuja, melko löysiä t-paitoja ja perushuppareita. Tosin paidat mulla on aina sellasia värikkäitä, keltasta, oranssia, vihreetä, violettia... Niinjuu, missähän minä olinkaan menossa. En oo ihan varma, joten mennään seuraavaan juttuun.

Mä oon siis semmonen perustyyppi, no problems. En halua olla mikään massateini, vaan hankin semmosia vaatteita mistä ite tykkään, so-what mitä muut ajattelee. Esimerkiksi yks tyyppi kommentoi nykyaikasia glodjuja, sellasia ihme pikkukukkakankaisia kaapuja, mitkä on mun mielestä rumia. Ne on rumia, niin rumia, että ne on samalla aivan ihania. Itellä mulla ei oo semmosia, mutta mun suuri tavoite on hankkia semmosia, koska mä tykkään semmosista. Mutta what-ever...

Ihan totta, mä arvasin tän, että tänään tästä kirjottelemisesta ei tuu mitään. Kukaan ei varmastikaan saanu mitään selvää. Ehkä mun pitäis poistaa tää kirjotus, mutta antaa nyt olla. Tässähän tämä mun höseltäjäpersoona vähän korostuu...

- Noora